Istället för salt

Idag har Dn ett recept på en tomatsallad som ska smaksättas med 1 msk flingsalt ! Förhoppningsvis ett skrivfel men helt säker är jag inte det förekommer rätt mycket underligheter här och var i tidningar och på matsajter. Och även om det handlar om 1 tsk flingsalt är det lite väl mycket tycker jag. Själv skulle jag nöja mig med hälften.

Hur sparar man då på saltet om man är intresserad av sin hälsa? 

Börja med helt enkelt halvera mängden i matlagningen! Gäller förstås inte inläggningar, gravning och andra recept där saltet har en viktig konserverande effekt. Visserligen är salt en smakbärare liksom socker men det hövs verkligen inte mycket för att få den effekten. Salt är en smak som man vänjer sig vid och vänjer sig av med. Är man ovan att äta färdigmat och kanske i ännu högre grad att äta lunch ute tycker man ofta att den maten är mycket salt och åtminstone jag blir mycket törstig efter en utelunch. Långt törstigare än när jag äter hemlagat. Inte så underligt när industrin inklusive måltidsindustrin tillsätter 70-75 % av saltet i vår mat!

Ersätt det vanliga saltet men andra smaker. Visserligen innehåller både soja och örtsalt natriumklorid (=vanligt koksalt) men eftersom de inte bara ger sälta utan även andra smaker behövs mindre. Buljonggelé (t.ex. Knorrs du chef) eller kravmärkta buljongtärningar är andra glutamatfria alternativt till rent salt. Ett klassiskt svensk kokerskeknep är att lägga en ansjovisfilé i gräddsåsen och därmed öka på smaken, framförallt umanismaken som i sig är saltbesparande. En skvätt vin, kanske portvin eller 2 tsk gele eller messmör är andra saltbesparande åtgärder.

Örter, färska och torkade liksom andra kryddor spar salt och ger mer smak. Tänk bara på den kryddheta indiska matlagningen! Där snålas det på saltet. Extra smakt tycker jag man får om man kombinerar ”söta” aromatiska kryddor som kanel, kardemumma, anis, koriander m.fl. med heta som chili, pepparrot, svartpeppar, nejlika…

Lök, grönsaker liksom svamp men också frukt och bär ger mer smak åt olika anrättningar. Det gröna innehåller naturligt natrium (den skadliga delen av salt) och har därmed naturligt sälta men framförallt innehåller det gröna mycket kalium som balanserar och upphäver natriumets blodtryckshöjande effekt. Grönt har med andra ord dubbel effekt.

Salta aldrig i det grönas kokvatten om du sedan slänger det. Natriumet (se ovan) ”drar” ur det nyttiga kaliumet ur det grönas celler. Även sommarens nypotatis ska inte saltas menar jag. Hellre lite salt på det färdigkokta gröna och potatisen istället. Och gärna flingsalt. Det tunna flingorna upplevs som saltare av tungan.

Imorgon kommer några rader om vikten av joderat salt.

Etiketter: , , , , , , , ,

7 svar to “Istället för salt”

  1. Mikaela Says:

    Precis som med socker så vänjer man sig vid en högre och högre nivå, och avvänjning från den typen av smakförstärkning tar ett bra tag för många. Man får sannerligen ge sig till tåls, men efter ett tag känner man ju vad maten i sig smakar, så förutom hälsomässigt så vinner gomen på en reducering också!

  2. Gela Says:

    Mycet klokhet kommer du med. Tack. Skulle jag kunna så skulle jag länka till din sida. Ha en fin fin helg/Gela
    (Kanske på tiden att jag lär mig länka?!)

  3. lottabrinck Says:

    Visst kan det var svårt att vänja sig av med salt! Har sett det hos många med högt blodtryck men det lär gå efter en tid och anses inte var lika svårt som att bli av med ”sockerberoende”. Och som du säger det blir godare!

    Jag saltar aldrig i kokvattnet när jag kokar grönsaker och jag tror inte att varken mina barn eller mina matgäster tycker att mina grönsaker är smaklösa.

    En annan effekt av att spara på saltet och att risken för magcancer minskar. I Japan där man äter mycket salt är just magcancer den största cancerformen.

    Angående länkning Gela, skönt att det finns fler ”dataidioter”: Men är det inte bara att skriva några rader, markera ett ord och sedan kopiera adressen till sidan på rutan som kommer upp? Så gör man i alla fall hos wordpress.

  4. Anders Öhman Says:

    Jag skulle rekommendera torr sherry (helst fino) framför portvin som är söt, bidrar med mycket färg (inte så kul alltid) och inte har lika bra smakförstärkande effekt.

  5. lottabrinck Says:

    Torr sherry tycker jag också gör susen ofta. Men ibland vill jag ha sötman från portvinet just för att det förstärker saltsmaken tycker min mun men det kan bero på att jag inte är så svag för just fino. Det har något att göra med det där speciella”sherrymöglet” enligt min man som är en stor finoälskare och helst vill ha en sval före maten…

  6. CrimsonAnna Says:

    Jag använder mineralsalt med 70% mindre natrium (obs självklart inte till konservering). Skulle gärna vilja höra vad du anser om det.

  7. lottabrinck Says:

    Jag använder också mineralsalt, joderat mineralsalt. Givetvis borde jag nämnt det. Men ibland har man inte alla hästar hemma…
    Är ganska överygad om att man minskar mängden natrium genom att byta vanligt salt 0 natriumklorid mot mineralsalt där en del av natriumet är ersatt med kalium. Farligt mot nyttigt med andra ord.
    Dessutom tror jag att mineralsaltets mindre sälta gör att man automatiskt lär sig äta mindre salt mat…Tar du 1 tsk mineralsalt när receptet anger 1 tsk vanligt salt får ju maten mindre sälta och det blir förhoppningsvis din norm…

Kommentera

