Se upp med saltet

Högt blodtryck är en s.k. livstilssjukdom som många drabbas av. En miljon svenskar och runt 40 % av alla över 60 har för högt blodtryck. Undersökningar har också visat män runt 20-30 år som äter mycket snabbmat från t.ex. hamburgarrestauranger och färdig mat från butiker riskerar, om de inte redan har, högt blodtryck. En avgörande orsak till högt blodtryck är salt. För mycket salt höger blodtrycket och att minska sitt saltintag med cirka 50 % är kanske det mest effektiva sättet att sänka skadligt högt tryck. 

Hur minskar man då på saltet? Och vilka livsmedel innehåller salt? Först av allt: 70-75 % va saltet i svenskens mat har industrin tillsatt! Det färdigmaten från snabbmats- men också lunchrestauranger som är saltast liksom den frysta eller kylda från butiken som är salt, för salt. De enskilda livsmedel som innehåller mest är salt sill, rökt och gravad fisk, kaviar, olika charkprodukter (t.ex också färdiga köttbullar!) men även ost och bröd innehåller förvånandsvärt mycket salt. När det gäller färdigmat kan nyckelhålet hjälpa till. Nyckelhålsmärkt färdigmat får inte innehålla mer än 1 % salt.

  Dessutom ska man förstås vara försiktig med saltningen av maten i hemmet. Salta aldrig utan att smaka först! Och tänk på att det är bättre att salta i underkant vid tillagningen och salta lite extra vid bordet istället. Maten upplevs saltare om man får ”fria saltkorn” på tungan. Salt är visserligen en smakbärare, det höger andra smaker, men man kan ganska lätt vänja sig av med salt smak. Efter en tid behövs inte så mycket salt för att ge tilräcklig med sälta. När grönsaker inklusive potatis kokas behövs inte salt i kokvattnet. Först av allt är grönsakerna så smakrika att de sällan behöver extra smak och dessutom har saltet den trista egenskapen att den drar ut det nyttiga mineralet kalium ur grönsakerna. Kalium sänker blodtrycket och behövs för balansera natriumet, den skadliga delen av salt (=natriumklorid).  

En annan väg att sänka eller hålla sitt tryck i schackt är att äta mer frukt och bär, grönsaker av alla slag, fullkornsprodukter, nötter och frön. Alla dessa livsmedel innehåller mycket kalium och magnesium som stärker hjärt- och kärlhälsan genom att blandat annat sänka trycket.

En väldokumenterad ”blodtryckskost” är DASH metoden där  man förutom minskat intag av natrium förepråkar ökad intag av kalium, magnesium och kalcium. Kalcium finns i mejeriprodukter (dock inte särskilt mycket i keso) och framförallt i magra varianter (som DASH rekommenderar) men också i gröna bladgrönsaker, baljväxter, lever och skaldjur, nötter och frön, torkade nypon och fikon.

Låter detta med DASH och äta för att sänka trycket intressant? Mer info och många recept finns i min bok med kardiolog Karin Schenk-Gustafsson: Högt blodtryck – Må bra och ät gott, Prisma

Mer om salt och bordskick hittar hos Dn och Magdalena Ribbing.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: