Julköttbullar – recept

Mina (stackars?) barn fick under sin uppväxt nöja sig med hemlagade biffar och köttfärslimpa. Det tog för lång tid att till vardags trilla köttbullar till en fem personers matglad familj…Och färdiga kunde jag inte då förmå mig att köpa. Hemtrillade köttbullar blev det bara till jul och påsk. Och så förstås hos Farmor och Mormor…

Mina julköttbullar får extra smak av ingefära, nejlikor, kryddpeppar och jag tar i rejält. Tycker du om mer diskret smak halvera mängden. I julköttbullar ska det också vara en mindre del fläskkfärs och dessutom ska det var små. Stora må vara saftigare och gott tillsammans med gräddsås men julbordets är små, menar jag.

Det här behövs till en stor sats: 1 kilo nötfärs, 500 g fläskfärs, 2 mellanstora gula lökar, 4 små eller 3 mellanstora kokta potisar, 1 dl grädde, 1 dl mjölk, 3-4 tsk salt, 2 krm vitpeppar, 1 tsk kryddpeppar, 1,5 tsk ingefära, ½ tsk kryddnejlikor, 3 ägg, smör till stekning

  • Gör så här:   Hacka löken – jag använder matberedare med kniv. Dela den kokta potatisen i stora bitar. Lägg i kör tillsammans med löken till ett fint hack.
  • Rör ut kryddorna i grädden, häll över hacket och tillsätt även mjölk samt ägg. Kör snabbt till en slät smet.
  • Blanda nöt- och fläskfärs med löksmeten. Rör tills allt blandats men rör inte för länge då kryper fettet ur färsen.
  • Rulla till små bullar med vattensköljda händer och lägg på vattensköljd tallrik.
  • Stek köttbullarna snabbt i smör och ganska hög värme. Det räcker att de får fin färg – de ”genomsteker” efterråt och skulle så inte ske kan du ge dem en snabb genomstekning i mikron.
  • Förpacka i lagom stora ”julbordsportioner”. Frys in.

Ps: det är förstås inte helgerån att ”provsmaka köttbullar” till middag den dagen de görs…

Etiketter: , , ,

2 svar to “Julköttbullar – recept”

  1. Gela Says:

    Nu vet ju jag vilka köttbullar det blir här till jul. Tack för fina recept. Men jag gör dom på vedspis för att vara riktigt gammalmodig. Ha en fin dag/Gela

  2. lottabrinck Says:

    Härligt! Jag vill också ha en vedspis även hemma i stan…

Kommentera

