Dags för jullax – tre rätter i en

När kilopriset på den hela färska laxen faller slår jag till och förbereder julens gravade. Husmorstakterna sitter i.

Skar bort huvud, fenor, delade laxen i två filéer och skar bort mittbenet . Plockade fram min suveräna laxtång ( det går bra med en sutursax också!) och plockade ut alla dessa små förargliga ben som finns i köttet.

Passade på att koka en snabbuljong av huvud, ben, fenor och några små lökar plus lökskålens alla skal och lite sloknande dill. Ta bara bort gälarna först de ger besk smak. Hällde på vatten, några pepparkorn och ca 1,5 tsk salt per liter vatten. Lät det koka i 30 minuter medan jag:

Gravade en filé: Blandade 4 msk salt + 3 msk socker, 1½ tsk krossade rosepepparkärnor och ½ tsk grovkrossad svartpeppar. Ville ha enbär men förrådet var slut så rosépepparn fick vara stand in. Tycker egentligen att den passar bäst till sommarens smaker. Dela laxfilén i halvor. Klappa i saltblandningen och lägg ihop laxen med köttsidorna ihop och massor av dill emellan. Slå in laxpaketet i folie och därefter i plastpåse. Lägg direkt i frysen. Ta upp 2 dagar innan julafton så får laxen gravas medan den tinas i kylskåpet…       

Den andra filén blev inkokt i laxbuljongen.  Lägg i trång form och häll på den heta buljongen – det ska precis täcka. Sätt in i 200 graders ugnsvärme. Sjud fisken i cirka 20 minuter. Kolla att den precis genomkokt – om du serverar laxen varm får den gärna vara lite röd i mitten. Kall lax är inte rolig med halvrå kärna…

Till den inkokta laxen serverade jag ett fräs av 200-300 g färska champinjoner, strimlad rödlök, skivad vitlök och 5-6 mindre jordärtskockor i tunna skivor och förstås min favorit: krossad potatis med dill, vitlök och olivolja. När jag steker/wokar jordärtskockor blir jag alltid förundrad över att de får samma kripighet som vattenkastanjer men smakar ännu mer och bättre…   

Av den inkokta laxfilén blev det förstås över: Det får bli engelska laxmackor idag. Mosa den kokta laxen och lägg på bröd. Droppa över vinäger, peppra och lägg på strimlad sallad. Täck med ännu en brödskiva. Till detta dricker jag gärna grönt te och knaprar på en rå morot. Handmat är inte att förakta.

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Dags för jullax – tre rätter i en”

  1. Fröken Dill Says:

    Min favorit är nog hemgravad lax. Vi gör det rätt ofta, under hela året, inte bara till högtiderna. Lax är ju emellanåt väldigt billigt numera så en härlig gravlax är mycket smak för pengarna. Din inkokta lax lät god. Den måste provas. Jag brukar koka ben, rens och huvud och göra ”rysk laxsoppa” på detta. Mycket gott och på så sätt är det inte hela världen om man inte är den duktigaste på att filéea.
    Tänker fröken Dill

  2. lottabrinck Says:

    O, ja rysk laxsoppa är gott med kapris, morötter, potatis, tomatpure och yoghurt. Eller hur gör du?
    Jag brukar också koka av skrovet och ta hand om små bitar från laxen, laxskinderna och annat smått och gott. Sedan gör jag en fransk variant med konserverade tomat, fänkål, selleri, gröna ärter och smaksätter med curry, saffran och vitlök…Och tillsätter hela oskalade räkor
    Vad hungrig jag blir…

Kommentera

