Ålstopp hos Citygross

Vad trist det är att vi har missbrukat jordens och havens resurser till det ytterstas gräns så att man ständigt måste uppmana sina medkonsumenter att avstå  från en mängd delikatesser.

Sedan några år är ålen bannlyst från mitt julbord (så många andras äter jag inte…) på grund av den akuta utrotningsrisken. Den odlade tropiska scampin undviker jag för att odlingen är förödande för de skyddande mangroveskogarna  längs kusterna i Asien, Afrika, Sydamerika och användningen av antibiotika i odlingen gör mig livrädd. All användning av antibiotika riskerar att sluta med att bakterierna blir resistenta och vi står där utan effektivt skydd när de riktigt stora infektionerna slår till. Tänk på att nästan allt som säljs som scampi är just odlade tigerräkor.  Läs mer om Tigerräkor på: WWF.

Så bra och tack för ni tar hänsyn till framtiden Citygross och avstår att kränga ål och scampi (tigerräkor) åt oss. Hoppas fler stora kedjor följer ert exempel: Vad gör ICA, Axfood, Coop?

Och ni som är intresserade av att samla fakta inför ett försvartal för ålen. Kolla på Tv 4 på söndag och programmet ”Ett riktigt ålamörker” 19.20!

Etiketter: , , , , , , , , , ,

4 svar to “Ålstopp hos Citygross”

  1. Ivan Liljegren Says:

    Bra att du tar upp detta! Scampi serveras fortfarande aningslöst. Det finns kravmärkt scampi, vet du något hur det är med den?
    Det börjar hända en del på fiskfronten. Här i Göteborg finns färsk filé från odlad torsk. Även fryst odlad hälleflundra. Man funderar förstås på hur hållbar denna odling är, vilket foder som används osv.
    Själv har jag snöat in lite på gös som blir väldigt god som fiskfärs.

  2. Fröken Dill Says:

    Jag saknar härlig, len rökt ål, men i dagens läge KAN man bara inte äta den underbara delikatessen. SYND!
    Roligt att CityGross shapat upp sig på miljöfronten. Sånt gillas!
    Tycker fröken Dill

  3. lottabrinck Says:

    Vem saknar inte den rökta ålen, särskilt den flatröka är min favorit.
    Ännu mer saknar jag att kunna köpa rökt braxen. Varför finns intre den i Sverige? När man i tidernas begynnelse dvs. i mitt fall på 70-talet åkte Ålands- eller Finlandsbåt fick man en fantastisk rökt braxen. Tjockare skivor än ål men smaken var vidunderlig…
    Vem vet något om den?

  4. lottabrinck Says:

    Ivan
    Jag vet att Naturskyddsföreningen tidigare klankade ner på Coop:s ekologiska av märker Naturland och avslöjade att dessa inte alls var bra för miljön…
    De ekologiska som finns nu vet jag inget om. Ska försoka tar reda på lite mer om dem. Vilket märke tänker du på?
    Även i Stockholmn finns odlad färsk torskfilé men jag tror att nosrk torsk från Barentshav är ett bättre alternativ miljömässigt. Säsrkilt om den är Kravmärkt.

Kommentera

