Grön linssallad

En sådan här dag då fläsket brinner känns det skänt att ha en uppsjö vegetariska godingar i sitt skafferie. Den här linssalladen gjorde jag för Dn.s prov kök och vill någon veta hur de ser ut kolla Dn.s söndags bilaga. Den illustrerar den sallad som veckans ”så här är min dag”  äter till lunch. Jag blir mycket smickrad när de matbilder jag varit med om att skapa används i andra sammanhang… 

Åter till linssalladen en variant finns i min ”Det vegetariska köket” som ”Linssallad med saltgurka”. Idag gör jag den på puylinser och mjölksyrad gurka.

Det här behövs till 4 portioner: 2 dl små franska puylinser (5 dl kokta), 4 dl vatten, 1 dl finhackad persilja, 2 tsk torkad mynta eller 1 dl finhackad färsk, 1 stor rödlök, 1 mjölksyre jäst gurka. Dressing: 2 msk olja, 2 msk äpplecidervinäger + 1 msk spad från gurkorna, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk örtsalt, 1 krm svartpeppar

  • Gör så här: Skölj linserna noga under rinnande vatten. Koka.  Efter 20 minuter brukar de vara mjuka. Låt dem gärna stå kvar i det heta kokvattnet i 5 minuter så mjuknar de ytterligare utan att trasas sönder. Häll av eventuellt kokvatten.
  • Rör under tiden ihop dressingen.
  • Hacka persiljan, myntan, gurkan och rödlöken.
  • Häll dressingen över de heta linserna. Blanda det gröna med linserna.
  • Servera linssalladen som en vegetarisk rätt.  Bröd behövs till för att ge mättnad och en bit mager, lagrad ost kan man också kosta på sig. 
  • Grön varmt te tycker jag är en suverän måltidsdryck gråa kalla dagar som denna. 
Etiketter: , , ,

Kommentera

