Istället för ris

Det är problem med ris som Lisa på Taffel skriver. Inget vidare näringsvärde och enligt min åsikt så är det inte heller någon höjdare smakmässigt om – det är alltid några om- det inte är frågan om basmatiris av hög kvalitet eller spanskt paellaris och möjligen även italienskt avorioris…

Klimatmässigt är ris det sämsta valet bland så gott som alla vegetabilier.  När ris odlas i dammar och översvämmande områden bildas metangas, en växthusgas som är åtminstone 24 gånger starkare än CO2, troligtvis ännu kraftigare. En typ av ris s.k. bergsris odlas ”torrt” och är ett bättre alternativ. Hur mycket bättre hoppas jag kunna återkomma till.

Min ståndpunkt är: Varför ska vi här i norden, västeuropa, USA som inte har en matkultur byggd på ris äta så mycket ris i tid och otid? Finns inte bättre alternativ? Jag tycker det. Vi har en inhemsk potatiskultur och en lång rad sädesslag som mycket väl kan ta risets plats på tallriken. Mina favoriter är kamutvete, dinkel och bulgur. Dinkel(spält) är faktiskt en gammal kulturväxt även hos oss. Sedan finns förstås korn, havre och råg. 

Lantmännen (Kungsörnen) har en fanatastisk produkt för storhushåll: ”Gourmekorn”. Ett slipat korngryn som i kokt form ser ut som råris men smakar snarlikt dinkel men med mer must. Varför är  inte ”Gourmekorn”  tillgänglig för oss vanliga konsumenter?  Konsumentvarianten ”Matkorn” är däremot ett bottennapp. Det blir klistrigt, platt och tristare än matvete. Däremot har uppstickaren Frebaco ett ”Kornris” som jag gillar. Det är ett kornax klippt i mindre bitar och förkokt. Koktiden är bara 8-10 minuter! Kornris fungerar bra i rätter som görs på rundkornigt ris.

Det stora frågan är kan kornris verkligen ersätta riset i risgrynsgröt? För Råd&Röns räkning gjorde jag förra året ett ”klimatsmart” julbord. Där kokade jag en god julgröt av kornris och sedan förvandlade jag den till en kornris a la  Malta. Och till min stora förvåning var maltan klart godkänd.  Ja, riktigt läcker blev ”Maltan” med en tydlig sädsmak och betydligt nyttigare än ”Maltan” av vit risgrynsgröten.      

Det här behövs till 6 portioner: 2 dl kornris, 2 dl vatten, 1 krm salt, 1 kanelstång, 2 + 3 dl mjölk, 2 dl vispgrädde, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk strösocker

  • Koka gröten så här: Koka upp vattnet med salt och kanelstång. Lägg i kornriset och koka på svag värme i 4 minuter.
  • Häll på 2 dl mjölk och koka i ytterligare 5 minuter.
  • Stäng av plattan. Häll på ytterligare 3 dl mjölk och låt gröten svalna på plattan. Om du har häll kan koka i ytterligare ett par minuter innan du stänger av.
  • Kyl gröten.
  • Är den kalla gröten hård kan man röra i ytterligare 1 dl mjölk.
  • Vispa grädden med vanilj- och sockret. Vänd ner i den kalla gröten.

Servera maltan med mixade frysta bär t.ex 5 dl jordgubbar, 5-6 msk florsocker och späd med 1 dl vatten.

 Ps: Till skillnad från många andra gillar jag den äkta Ceylonkanelen och i min gröt ligger en stång av den sorten. Tycker att den ”oäkta” Kassian mest bra smakar bittert med en tydlig besk eftersmak. Den äkta med sina spröda, lite feta barkdelar däremot älskar min mun. Den äkta ceylonkaneln mals aldrig , eftersom den är ”fet” och klumpar bara ihop sig. Mald kanel är därför med få undantag en Kassia.

Etiketter: , , , , , , , , ,

5 svar to “Istället för ris”

  1. Ivan L Says:

    Håller med fullständigt. Ris är ett överutnyttjat livsmedel. Det har sin plats i vissa rätter men borde plockas bort från stapeldieten. Inlägget väcker en del frågor och reflektioner:
    – Hur är det med det svarta vildriset?
    – Varför är dinkelriset fullkorn? Borde man inte kunna skala det för att få det mer likt polerat ris?

    – Du skriver att den äkta kanelen aldrig malas. Här hemma har jag äkta kanel från Indien (direktimporterad) och den går utmärkt att mala i elektrisk kryddkvarn, dock några grader grövre malning än Cassia.

  2. lottabrinck Says:

    Vad jag menade är att den i det kommerisiella ledet inte mals eftersom Ceylonkanelen är så fettrik att den klumpar ihop sig. När vi köper kockens eller Santa Maria mald kanel är det Kassia.

    Tack för tipset med kaffekvarnen. Jag brukar stöta kanelen i mortel när jag vill ha den i mindre bitar. När den sedan kokar mjuknar bitarna och upplöses såsmåningom…

    Enda gången man verkligen behöver riktigt finmalen är i kanelbullar. Men eftersom jag inte tycker att kanelbullar är någon höjdare utan föredrar kardemumma är det inget problem för mig…Även till äpplekakor tar jag kardemumma om jag får välja.

  3. Pimli Says:

    Håller med om riset. Tyvärr är det så att sönerna äter ris hellre än andra korn och gryn. Och pasta hellre än potatis. Man gör så gott man kan. Något som de däremot gillar är när vi gör ”korngrynskaka” som vi serverar till stekt fläsk eller bräckt kassler. Lingonsylt till.
    Vi äter inget annat ris än basmatiris. Och inte särskilt ofta. Blir kanske ett par gånger i månaden på sin höjd.
    Håller med om att det är bättre att låta riset ha sin plats. Till sushi vill jag t.ex. absolut ha ris 🙂
    Något jag har provat och kan rekommendera är att servera pasta till levergryta, istället för ris. Väldigt gott! Vi upptäckte det en gång när vi lite väl sent insåg att riset var slut…

  4. lottabrinck Says:

    Nöden är uppfinningarns moder heter det väl…Och jag som älskar lever och särskilt kycklinglever…
    Nu måste jag göra min variant av köttfärssås med kycklinglever och rosamarin. Tack för den påminnelsen.
    När det gäller risalternativ kan jag inte nog framhålla kamutvete. Lova att pröva det. Frebaco har dessutom ett Kravmärkt kamutvete i sitt sortiment.

  5. Ris a la Malta på danskt vis « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] 2: Ett klimatsmart alternativ till risgrynsgröt är gröt på kornris  och givetvis kan man göra Malta även på den gröten. Följ receptet ovan så blir även det en […]

Kommentera

