Glöm inte kapris

På matbloggsportalen Taffel ligger en lista på rödbetans smakkamrater. Min absoluta favorit har man glömt eller nobbat! Kapris ska det var i alla (nästan) rödbetssammanhang. 

På sommaren brukar jag göra en Italieninspirerad sallad med kokta rödbetor + den späda blasten, färsk potatis, lök förstås och det som gör det hela: kapris i massor samt också ägghalvor med gula som nästan rinner. Över detta skvätter jag en dressing med honung, pressad citron, vitlök och färsk timjan. 

För tio år sedan gjorde jag matboken ”Mat med känsla för miljö” och under kapitlet ”Bonusmat” hade jag en variant av  Salade Nicoise där tomaterna byts ut mot kokt rödbeta. Salladen innehöll också allehanda ”rester” av kokt fisk, även kokt lax, förutom det som brukar var med som gröna bönor, ansjovis (jag vet att det ska vara sardeller, men detta handlade om miljö och närproducerat), kokta ägghalvor,  kapris förstås, osv… Såväl fotografen N som jag tyckte faktiskt att salladen blev delikatare med rödbeta och fiskrester än tomat och burkad tonfisk.

Etiketter: , , , , , , ,

2 svar to “Glöm inte kapris”

  1. LisaFW Says:

    Åh, kapris får vi lägga till! Vi missar naturligtvis en hel del goda smakkamrater men då är det bra att man blir påmind av läsare.

    Jag älskar visserligen sardeller men om din Nisse-sallad innehöll rödbetor var det kanske klokt att utesluta dem. jag har svårt att se rödbetor och sardelelr småhågla på tallriken. Annars lät det väldans gott med rödbetor, kapris och fiskrester. Tyvärr hatar min man rödbetor så vi lagar det sällan hemma numera.

  2. lottabrinck Says:

    Rödbetor är mat för hårdingar.
    Och jag måste erkänna att inlagda rödbetor har jag svårt för efter dystra erfarenheter i skolbespisningen där de serverades med pölsa (lätt syrlig), dallrande kalvsylta och Ollos färdigskalalade potatis.
    Det senare var verkligen ett bottennapp för den moderna livsmedlesteknologin. Med bisulfid avlägsnandes skalet på potatisen. Den färdiga potatisen hade ett segt ytterhölje och luktade unket och samtidigt surt…Den dagen det kommer att krävas ansvar för potatiskulturens död i Sverige ligger Ollo riktigt risigt till.
    Denna association fick åtminstone mig att i många år välja bort de inlagda rödbetorna. Däremot kokta, ljumma eller ugnsbakade rödbetor av årets skörd får mig att gå i spinn…

Kommentera

