Sno och bli bestulen

Vad är värst att sno någon annans recept eller att bli bestulen på sina egna? Mardröm i båda fallen. Apropå den snodda texten i Caroline Hofbergs nya kokbok. 

Visst är det väl så att man som matskribent blir påverkad och kanske får spännande  nya idéer av att läsa nya och gamla kokböcker. Och givetvis, förhoppningsvis omedvetet, själ man kanske inte rena recept men receptidéer. En sak har jag lärt mig att ingresser, mellantexter men också arbetsbeskrivningen är det copyright på. Oc,h tycker jag, även ingredienslistan.

Men hur gör man med recept som folk ”bjuder på” när man som journalist gör reportage? Vet jag att det verkligen är hennes/hans ? Köttbullar kan man inte uppfinna på nytt och inte heller hoummos, lammfärsbiffar inlindade i savojkål, kladdkaka osv.

Vad jag vill säga är att det är svårt det här med upphovsrätt…Och alla vi som varit med en tid tycker oss se ”våra recept” på andra håll eller är det så att inspirationen kommer från något helt annat håll.

En gång har jag verkligen känt mig bestulen. Skrev en krönika till Jordbruksverkets tidning om matkvalitet. Som vanligt längesedan, säkert preskriberat nu. Några veckor senare såg jag en märkvärdigt bekant text i en mycket stor mattidning. Inte ordagrant kopierat men alla exempel var där och vändningarna. Inget nytt var tillagt…Feg som jag var på den tiden teg jag, stoppade min text i byrålådan,  slängde mattidningen och slutade prenumera.

Men åter till Caroline Hofberg. Jag tyckte jättesynd om henne tills jag läste hennes ord i Dn artikeln:  ”Och jag hoppas, hoppas att kokboken inte dras in för alltid. Det är över 200 recept som vi lagt vår själ i.” 

Man ska inte berömma sitt eget arbete när man hittats med alla fingrarna i syltburken. Och boken är inte din, längre.

Etiketter: , , , ,

6 svar to “Sno och bli bestulen”

  1. Ika Says:

    När det gäller recept tycker jag att gränsdragningen är intressant. Inte just i Hofbergs fall (för det är ju ganska klart att det är ett grovt övertramp), men när det gäller recept. Dör en kursuppgift för ett par år sedan gjorde jag och en kompis en hemsida med egna recept. Där hade jag med ett recept på havrekakor som i ursprungsversionen härstammar från Rutiga kokboken, men där jag brukar säga åt folk att jag gjort så pass mycket ändringar att jag numera betraktar det mera som mitt eget. I fallet med hemsidan nämnde jag ändå att originalet fanns i Rutiga kokboken, och det handlade ju dessutom om en produkt som jag på inget sätt gjorde pengar på. men frågan kvarstår – när har man ändrat på ett recept så pass mycket att det blir ens eget?

  2. Mumfi Says:

    Bara så du vet: Det är inte upphovsrätt på vare sig ingredienslistan eller arbetsbeskrivningen. Anledningen är att det anses sakna verkshöjd.

    För någon som arbetar med att ta fram recept kan det te sig lite konstigt. Men världen är orättvis. Tryck på digitalkamerans knapp i fyllan och du har skapat ett konstverk. Ägna en vecka åt att ta reda på exakt hur mycket smör som är bäst i kakan, och beskriv processen på ett enkelt och tydligt sätt: ingen verkshöjd.

    Manualer och arbetsbeskrivningar anses inte heller de ha verkshöjd förresten.

    Att man ibland känner sig plagierad är ganska vanligt. Vissa idéer är bara i tiden helt enkelt. Jag har vid något tillfälle fått en text plagierat som jag inte ens hunnit publicera än! Det är nästan värre, där sitter man med sin text och kan inte skicka in den för man skulle uppfattas som imitatör. Skulle någon plagiera en av mina texter så kan jag bara hoppas denne har integriteten att hänvisa till mig.

  3. lottabrinck Says:

    Att det inte är upphovsrätt på ingredienslistan vet jag – även om det aldrig skulla falla mig in att kopiera en sådan.

    När det gäller själva arbetsbeskrivning var frågan om den för några år sedan uppe till debatt inom journalistförbundets och där menade ombudsmannen att den kan man inte sno rakt av för publicering inom massmedia…Men upphovsrätten är annorlunda mellan tidningar och böcker. Dessutom tunnas ju rätten ut hela tiden. Så du har säkert rätt även när det gäller tidningar.

    Sedan handlar det förstås alltid om den privata moralen.

    När det gäller min ”plagierade” krönika tror jag helt enkelt att journalisten i fråga trodde att det var allmänt material eftersom det stod i en verkstidning. Det var inte bra tankar utan också vändningar, konkreta exempel osv som var lika…

    Håller med om problemt att vara plagierad innan publicering. Jag svär ofta över att jag inte var tillräckligt på hugget och hann publicera mina tankar, revoltutionerande faktauppgifter osv innan någon annan gjorde det. Ibland är man väldigt trendkänslig…

  4. Ika Says:

    Jag spinner vidare på det här med recept som vandrar mellan bok och tidning. Hur ser ni på recept som hämtas ur en kokbok och citeras i sin helhet i en tidning/tidskrift, i de fall där källan anges tydligt? Här tycker jag att nyttan borde vara större än skadan – handlar det om en aktuell kokbok kan ju synligheten i tidningen locka många att köpa boken.

  5. lottabrinck Says:

    Nya böcker i tidningar anses ju ge extra skjuts åt försäljningen men jag tror att tidningarna framförallt använder detta gratismaterial just för att det är gratis.

    Som läsare vill man gärna få tips på nya bra böcker men man vill få något extra och inte bara ett par sidor ur boken…En intervju med författaren, ett samtal mellan förfttare och reporter om boken och dess mat. Kanske också ett extra exklusivt recept.

    Som författare vill man gärna få synas själv och bre ut sig på några sidor…

    Som frilansjournalist surar jag lite då och då över hur många billiga recept som tidningarna använder istället för att köpa nya specialbeställda jobb. Det är inte riktigt bra att ”gamla” jobb är så billiga och nya så förhållandevis dyra. Men hellre recept från kokböcker än återanvändning av andra tidningars recept och ännu värre recept från livsmedelsindustrin…Då är det inte längre frågan om journalism utan marknadsföring. Marknadsföring är på inget sätt förkastligt eller ohederligt men det ska ske med öppna kort.

  6. Tomte Says:

    ”Dessutom tunnas ju rätten ut hela tiden”

    Är du nedknarkad? Upphovsrätten har STÄRKTS sedan den skapades. Visa mig något enda exempel som bevisar motsatsen, så kommer jag OMEDELBART med exempel som krossar dina.

Kommentera

