Rotfruktsplättar med fetaost och lingon

Nu ska jag sno från mig själv. Ännu ett recept som jag gjort från DN:s provkök. Man gör helt vanliga rotfruktsplättar men serverar inte fläsk utan grovt smulad fårost och färska eller frysta lingon till. Den senare kombinationen hoppas jag är min? I vilket fall som helst är fetostens sälta, lingones friskhet mycket läckra till rotfrukternas söta jordighet.

Viktigt när man gör rotfruktsplättar tycker jag är att ha ganska mycket potatis, det blir lätt aningen kvalmigt annars, samt också ha en bit  en rotselleri eller en persiljerot i. De senare ger extra kryddighet. Sedan har jag förstås också lök, ägg och salt.

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Rotfruktsplättar med fetaost och lingon”

  1. J-P Olsson Says:

    Fetaost är ett bra ”vegetariskt” alternativ till fläsk och bacon i många fall om man äter mejeriprodukter (och struntar i löpe eller hittar ost utan).

    Har t.ex. länge gjort ugnspannkaka med feta i istället för fläsk och så lingon till. Även raggmunkar och potatisbullar funkar fint med lingon och feta till. Så den kombinationen är du inte alls ensam om!

  2. lottabrinck Says:

    Inget är nytt under solen även om kombination rotfruktsplättar, fetaost och lingon var ny för mig.
    Tror faktiskt att i de allra flesta fetaostar används vegetabilisk löpe. Helt säkert vet jag att Fontanas ostar är gjorda på vegetabilisk löpe. Ofta räcker det med några droppar citron för att löpa mjölken.

  3. Ivan L Says:

    Och att smula ner fetaosten i smeten blir särdeles smaskigt! Testa rödbetsbiffar med feta och vitlök!

Kommentera

