Prisjämförelser: Fiffel och villfarelser

I dagens DN  berättas hur ICAhandlare bluffat sig till bra betyg i PRO:s årliga prisjämförelse mellan olika matbutiker landet runt. Flera av Maxibutikerna sänker priserna lagom till undersökningen och höjer  efterråt. Nu tycks även andra butiker göra likadant

Min skepsis till bl.a. PRO:s jämförelse väcktes när de för några år sedan förklarade att i Rinkeby fanns Stockholms dyraste mat! Vi vet ju alla att det är precis tvärtom.

Vill man handla billiga, bra färska grönsaker och frukter ska man ta sin dra-maten och gå till Rinkeby torg. I butikerna runt om i stadsdelen finns storpack av ris, bulgur, konserverade tomater, oliver, olja, bönor, kikärter, vitlök osv. Och ingen av dessa varor liksom inte heller lammfärs och tjock yoghurt finns förstås i PRO:s korg.  

Så innan ni ”går på” PRO:s  jämförelse kolla vad som finns i deras korg. Är du storförbrukare av krögarpytt, blodpudding, Varma koppen, söt svensk senap, hallonsaft, mariekex, falukorv, Kalles kaviar, potatismos, fullkornsvälling, kattmat, ärter med fläsk, ketchup utan tillsatt socker, snabbmakaroner, fiskbullar osv…Kanske du kan spara några slantar på att åka till ”prisvinnaren”.  Nej, visst nej. De fuskade.

Känner att jag är lite taskig mot PRO…men det går inte att göra bra prisjämförelser och tydligen inte heller rättvisa. Så låt oss slippa slöa slappa nyhetsrubriker som skriker: Billigaste maten finns här.

Etiketter: , , , ,

3 svar to “Prisjämförelser: Fiffel och villfarelser”

  1. Andreas Says:

    ”Så låt oss slippa slöa slappa nyhetsrubriker som skriker: Billigaste maten finns här.”

    Ja, frågan är vad som är värst, PRO:s dåliga jämförelse eller dagspressens okritiska publicering av uppgifter därifrån?

    Och samtidigt, när Bert Karlsson (i eget intresse förstås) säger att PRO gör det dåligt är det nästan så att jag instinktivt vill försvara PRO. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5992374.ab

  2. lottabrinck Says:

    Nej, jag är inte heller ute för att kritisera PRO i första hand…Även om jag tycker de är lite för ensidiga i sitt val av ”svensk” mat. Det är bristen på kritisk och konsumentupplysande journalistik inom matområdet som jag saknar.
    Visst är priset viktigt för många men varför inte för en gång skull rikta in sig på de nödvändiga grönsakerna och skippa mariekexen? Och vad får vi för våra pengar i fråga om matkvalitet och service?

  3. CrimsonAnna Says:

    Jag brukar heller inte läsa PRO:s granskning eftersom min matkasse skiljer sig så oerhört mycket från deras. Jag lägger dessutom några extra kr på ekologiskt-ser det som mitt bidrag till en bättre värld. Då tycker jag att tidningen Iform hade ett roligare och bättre grepp där de visade hur man kunde byta ut mat och vinna på det både ekonomiskt och hälsomässigt. Mer sådant.

    Ska förövrigt prova på kamutvete enligt ditt tips. Har bestämt mig att minska min riskonsumtion-ris är numera festmat som jag äter när jag är bortbjuden eller på restaurang.

Kommentera

