Falafel -kikärtsbollar

falaffel o svamp 007

Äntligen har jag hittat ett recept på falafel som efter viss justering är riktigt bra. Viktigast: fafalel ska göras på blötlagda men inte kokade kikärter. De ska dessutom har tydlig smak av vitlök, lök, mynta alternativt koriander och serveras med tomtasås (koka ihop 1 burk konserverade med lök, vitlök, chili, kanel, aningen socker och koriander), en klick hoummos, tomatsallad eller ännu hellre taboulleh, salladsblad och pitabröd.

Det här behövs för 14-15 ganska stora bollar: 2 dl torra (5 dl blötlagda) kikärter, 3 vitlöksklyftor, 1 liten gul lök, 1 salladslök eller en bit (5 cm) purjo, 1 msk potatismjöl, (0,5 tsk bakpulver), 1,5 stk salt, 2 krm chilipeppar, 1 tsk spiskummin, 0,5 tsk kanel, 1 msk pressad citron, 1-2  msk vatten, 1 – 1,5 dl sesamfrö, raps- eller olivolja till fritering.

  • Gör så här: Lägg kikärterna i blöt över natten, gärna i 24 timmar.
  • Mixa alla ingredienser utom vatten till en smet. Den ska hålla ihop med kikärterna ska ändå  inte vara helt mosade.
  • Låt vila kallt i dryga timmen. Smäd med vatten till lagom konsistens.
  • Forma till bollar – ju mindre bollar desto snabbare fritering men också fetare falafel- och rulla i sesamfrön. (Är sesamfröna oskalade ger de ett ganska bra tillskott av kalcium).
  • Hetta upp oljan så att det täcker bollarna. Fritera i 3-4 minuter om bollarna är cirka 3 cm i diameter. Frityroljan ska vara lite svalare (ca 175 grader) än när man friterar t.ex. pommes frites.

Eftersom jag är skeptiskt till att använda bakpulver i mat (förstör Vitamin-B komplexet) prövade jag både med och utan bakpulver och märkte faktiskt igen skillnad…

4 svar to “Falafel -kikärtsbollar”

  1. Ika Says:

    Det här med att baljväxter ska kokas innan man äter dem sitter så pass hårt att jag känner av lite skepsis inför falafel gjord på råa kikärter. Må vara att man hettar upp falafelsmeten innan man äter den, men upphettningstiden känns lite kort. Fast jag antar att det bara är mina nojor…

    har du testat att grädda falafel i ugn? Fritering är en annan noja jag har, och dessutom bor jag i en lägenhet som saknar köksfläkt, vilket gör att jag i det längsta undviker alla former av stekning. Fräsa lök i olja är ungefär så långt jag vill sträcka mig. Jag antar att konsistensen blir bäst om man friterar, nästbäst om man steker, men ugnstillagning borde ju trots allt funka. Eller?

    • lottabrinck Says:

      Jag är också noga att upphetta baljväxter. Men bollarna blev riktigt genomstekta – det är inte goda annars och man märker direkt om de är ”råa”. Sen kan det vara bra att veta att just kikärter liksom övriga ärter samt linser inte innehåller så stora mängder lektiner (det skadliga ämmnet som stör ämnesomsättningen) som framförallt sojabönor, limabönor och bondbönor men också andra bönor som t.ex blomsterbönor.
      Har inte testat falafel i ugnen men det går säkert bra. Jag skulle göra ganska platta och små biffar, pensla med olja på ovansidan, lägga dem på en bakduka av teflon och grädda i ganska hög värme (250 grader).

  2. J-P Olsson Says:

    Kanonrecept! Har också haft svårt att få till falafel tidigare, men blir riktigt bra med detta recept. Tycker dock kanelen är lite malplacerad, mer chili och persilja och faktiskt en skvätt ketchup tar jag i istället…

    Såklart är det inte så nyttigt att fritera, men jag tar bara lite olja på botten i en vanlig kastrull och vänder falafelbollarna i oljan en gång, så ganska stor skillnad mot att t.ex. göra i fritös ändå?

    Att använda okokta kikärter är inget som helst problem, de blir precis lagom tillagade ändå.

  3. Stockholms bästa falafel « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] bra falafelrecept hittar du här . En god yoghurtsås blir det om du tar naturell yoghurt (3 %), inte den milda varianten, och spär […]

Kommentera

