Imorgon är det linssoppans dag

Glöm inte att det i morgon är linssoppans dag. Fira med oss alla andra som älskar linssoppa eller åtminstone vill prova en tallrik linssoppa.

Linssoppa kokas på röda eller gul skalade linser, ”vanliga” gröna eller grå, franska puylinser…Det finns säkert fler sorter. Somliga gör som i Spanien blandar i några skivor stark chorizo och en skvätt röd vin medan de flesta av oss vill ha en helt vegansk soppa med bara grönsaker, lök och massor av kryddor. Grå linser kan också kokas på nordiskt vis som ”ärtsoppa” och smaksättas med timjan eller mejram…

Själv tänker jag koka en soppa med röda linser, pumpa, apelsinskal och indiska marsalakryddor.

Skicka en länk med ditt recept så lägger jag ut det på min blogg: Jag har redan fått från Kung Markatta . Kolla också på http://www.risenta.se, www. snf.se liksom förstås Ika och CrimsonAnna , mina ”medgrundare”, och många andra som lovat vara med på ett eller annat sätt. Kolla imorgon tex: Receptomaten, Alma mater,  Momas kitchen, VegologiPå bordet med flera

Bidra du också med att lägga ut ett linssopperecept, koka linssoppa, skriv om linssoppan eller helt enklet njuta av linssoppa.

 Här kommer ett från Ökenpiraten:
detta recept fick jag av en grekisk-libanesisk kock vid en matlagningskurs i Basic Arabic i Dubai ………

SHOURABET ADDAS (linssoppa)

2 kkp röda linser
1 stor gul lök
2 morrötter
1 stor potatis
1 selleri
1 liter vatten
2 tärningar kycklingbuljong
1 tsk malen kummin
1 klick smör
citron som garnering

koka linserna i vatten, skumma ytan efterhand
lägg i grönsaker och koka upp
sjud i 15 min eller tills alla grönsaker är mjuka
häll över i matberedare inkl vattnet
häll tillbaka i grytan och lägg i kycklingbuljongen och malen kummin
lägg i en klick smör – koka upp
servera med skivad citron

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Imorgon är det linssoppans dag”

  1. Morgondagens soppa « Ikas ord 2.0 Says:

    [...] är det världspremiär för linssoppans dag. Om den kan man läsa mera exempelvis hos Lotta Brinck, som har avancerade planer för morgondagens soppkok. I alla fall jämfört med mig som tänker [...]

  2. Johanna Says:

    Hej Lotta,

    här kommer länken till vårt nya recept : )

    http://www.risenta.se/sv/Recept/Linssoppa_Mexicano/?search_text=linser&search=1&index=0

    Många hälsningar,

    Johanna

  3. Nadja Says:

    Hej Lotta,
    Dagen till ära så bidrar jag med goda ostscones att servera till- Här är min länk: http://www.nadjaskitchen.se/?p=7319

    Hälsningar Nadja

  4. Moma's Kitchen Says:

    Klart jag är med!! :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare

