Favoritrotfrukt: Polkabeta

hästberg 004

Visst ser den läcker ut: Polkabetan! Randig som en polkagris och lite mildare i smaken än den vanliga rödbetan. Jord/järnsmaken är inte riktigt lika uttalad.

Ursnygg inlagad, skuren i smala stavar till dipp. Tyvärr försvinner ränderna även om de inte helt går ur vid ugnsbakning och grytkokning.

Så här små och mjälla kan de njutas med skalet på. Varför inte koka dem hela, skära i tunna skivor och bara hälla på en dressing med äppelcidervinäger, honung och en god olja. Pröva hasselnötsolja och strö tills sist över ett tunt lager grovhackade och lätt rostade hasselnötskärnor.  Möjligen också ett gott flingsalt.

De blad bland blasten som är fina, mjälla och små ger en lite ruccolasmak om de blandas med ”vanliga” salladsblad.  

Svårare än så behöver det inte vara att servera en delikatess.

Etiketter: , , ,

5 svar to “Favoritrotfrukt: Polkabeta”

  1. CrimsonAnna Says:

    Har funderat på hur man presenterar dem på roligast sätt-smart tänkt:)

  2. Anja Says:

    Hur lägger man in dem då? Kan vi inte få ett litet recept på det?

  3. lottabrinck Says:

    Jag vet inte. Är inte bra på inlagda rödbetor eftersom jag inte gillar inlagda rödbetor, tyvärr. Påminner mig för mycket om skolmatens pölsa som alltid serverades med inlagda rödbetor…
    Fast polkabetor är godare och min aversion gäller bara inlagda rödbetor.
    Skulle jag lägga in rödbetor skulle jag ta ett recept hur ”Vår kokbok” (åtminstone alla äldre upplagor har ett recept, om det finns i den nya vet jag inte).
    Och så skulle jag stoppa ner någon matsked med små bitar pepparrot.

  4. Anja Says:

    Min upplaga hade ett recept, Vår Kokbok slår ut alla receptsajter gång på gång. Men jag funderar på om ränderna går ur om man lägger in polkabetor, vad tror du? Jag älskade alltid när vi fick inlagda rödbetor i skolmaten, tycker fortfarande att det är helt okej men föreställer mig att egeninlagda blir något helt annat.

    Apropå ingenting gjorde jag äppelchutney utifrån receptet i ”Mat med känsla för miljö” igår och den blev helt fantastiskt god! Tänkte servera den på födelsedagsfesten på fredag (det blir enklare buffé, ingen middagsbuffé alltså utan olika typer av lätta tilltugg) och funderar bara på vad jag ska ha till den. Har du några förslag?

  5. lottabrinck Says:

    Koka och lägg in polkabetorna hela så behåller de randningen bäst.

    Nu finns chutneyreceptet på denna blogg. Kolla under : http://lottabrinck.wordpress.com/2009/09/30/appelchutney/

    Vad äta mer på en enkel buffé?
    Zucchinipaj är ju alltid gott. Snyggare är att göra ett gott pajskal, grädda det färdigt och först därefter fylla med lättkokta grönsaker som – små blomkåls- eller broccolibuketter, sockerärter, salladslök, minimorötter samt färska t.ex. körsbärstomater, paprikastrimlor, rädisor, svarta oliver och servera en yoghurtsås mixad med fetaost och vitlök vid sidan om. Det blir paj och sallad i ett liksom!
    Persiljerot är annan underskattad rotfrukt. Recept finns förövrigt i mat med känsla för miljö. Där den serveras tunt skivad på längden, lättkokt och med balsamvinäger och oliver. Spetsa gärna balsamvinägern med en aning honung.
    Mycket gott till äppelchutney är förstås också rostade rotfrukter. Beräkna 1 ½ till 1 3/4 kg per långpanna. Tag så många olika sorter som möjligt, skala och skär i bitar. Vänd allt i olivolja med skivad vitlök och stek i 250 grader i 10 minuter. Vänd ner lökhalvor och strö över rosmarin. Stek i ytterliggare 20-30 minuter tills rotfrukterna är lagom mjuka. Strö över salt. Bäst smak blir det tycker jag om man också tar med potatis.
    Vad äter man till rotfrukterna: Rökt lax och fårfiol (är väl inget för veggisar) men är gott till. Ett gott vegg alternativ är strö bitar av fårost/getost över rotfrukterna strax innan de är klara.
    Sedan är det väl bara attt fylla på med någon sallad, gott bröd, ost, bladselleri och kanske färska fikon som är min favorit till just ost.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 39 andra följare

